Laget Vel
v/ Harry Stiansen
Lagveien 644
4950 RISØR Laget 28.09.2012
Tvedestrand Kommune
Postboks 38
4900 TVEDESTRAND
Att: Anton Thomassen
Innspill til
trafikksikkerhetsplanen for Tvedestrand Kommune 2012-2016
Viser til brev av 27.06.12, vedrørende oppstart for
planarbeid, kommunedelplan trafikksikkerhet 2012 – 2016.
Vi mener i fra Laget Vel sin side at vi har gjort ett
grundig arbeid i form av dette innspill, og håper å bli hørt på våre punkter.
Følgende er gjort fra Laget Vel sin side i forkant av
tilbakemeldingen:
·
Laget Vel har valgt Lise Besserudhagen, Jens
Hagane og Harry Stiansen til å forme innspillene fra Laget Krets.
·
Rundskriv er sendt alle husstander i Laget med frist
for innspill.
·
Primært har vi tenkt på de minste og på de myke
trafikantene.
·
Dels innspillene angående kommunale og Fylke/
Riksveier.
Pkt1. Rundkjøring.
Fylkeskommunal/ riksvei, Laget
Sentrum.
Her er
det malt rett på asfalten en øy (gult merket) som forvirrer og gjør
trafikkbildet vanskelig.
Her er det spesielt sommerstid,
en del materielle skader som forekommer. Vinterstid ligger den dekket under snø
og is.
Den vanskeligste situasjonen
er for skolebarn som skal på buss. Krysset er uoversiktlig og det oppstår
farlige situasjoner for fotgjengere og kjøretøy. Dette spesielt når bussen står
oppstilt før avgang. Krysset her er også knutepunktet for Tvedestrand / Risør /
Hope og Gjeving, følgelig er det overgang mellom bussene. Her blir det til
tider stående en del mennesker i krysset og vente på videre busstransport.
Vi vet det er planlagt
rundkjøring her, noe vi mener vil være den beste løsningen.
Dette må også bety at der i
tillegg til opphøyd rundkjøring, må anlegges busslommer slik at bussene kan
komme bort fra selve kjørefeltet.
Uværsskur i forbindelse med
disse lommene er selvfølgelig også ønsket.
Lagkrysset fra Tvedestrands siden.
Lagkrysset fra Hope siden.
Pkt. 2 Fartsdumper.
På sletta etter broen mot
Risør er der blitt anlagt 2 fartsdumper. Disse har hatt veldig god effekt.
For å
hjelpe til med å få redusert hastigheten fra Risør siden, så ønskes det også
anlagt en dump før krysset ved veien
til Rommundstad. Veistrekningen her er uoversiktlig, og trafikken kommer fort.
Rommundstadkrysset mot Laget.
Veistrekningen fra Laget mot
Tvedestrand.
Primært
ønskes det plassers 3 fartsdumper mellom kryss og innkjøring til Laget Kirke.
Dette
har Laget Vel søkt Veivesenet om, men har foreløpig fått muntlig avslag.
På plassen rundt tidligere
Laget Skole (nå klubbhus til Laget IL), er der nå blitt oppgradert med ny
lekeplass for de miste, samtidig er det fotballbane.
Det er dette området som er
det naturlige samlingspunktet i bygda vår med Kirke, Kretslokale og klubbhus
samlet på en plass.
Dette er en oversiktlig
strekning, men med smal veibane. Selv om det er skiltet med 50 sone, og med
fareskiltet « barn i veibanen», så holdes det generelt stor hastighet på denne
strekningen.
Sletta mot kirken fra Lagkrysset.
Sletta fra Kirken mot Lagkrysset.
Denne, sammen med strekningen
Rommundstad krysset til Laget Bru, er de mest trafikkerte strekningene for de
myke trafikanter i bygda vår.
Det gledelige er at de siste 2
årene er det flyttet til en del unge familier, og dette medfører små og myke
trafikanter som vi ønsker å ivareta på beste måte.
Pkt. 3 Hastighetsbegrensning.
På veistrekningen fra Laget mot Tvedestrand, så ønsker vi at 50
km/t sonen forlenges forbi Dokkenes Camping. Her er kan man i dag kjøre lovlig
i 80 km/t, noe vi mener er for høyt i forhold til campingplassens gjester.
Badestranda til Campingplassen er godt besøkt sommerstid, og besøkende parkerer
langs hovedveien.
Alternativt om her kan
hastighetsreguleres sommerstid.
Dokkenes Camping fra Tvedestrandssiden.
(her parkerer badende langs ved veien)
Dokkenes Camping, retning Tvedestrand.
Pkt.4 Enkle
utbedringer som gjør de trafikale forholdene mer oversiktlig.
Strekningen
Krysset i Laget mot Gjeving. ( nest 7 bildene)
Vi er kjent med at
lokalpolitikerne i Tvedestrand har bedt fylket omprioritere bruk av midler som
skulle vært til utbedring av dette strekket inneværende år.
Vi har forståelse for bedre
vei mellom Gjeving og Tvedestrand, men det går vel an og åpne for dialog først
med de øvrige berørte før omprioritering gjøres?
I 1978 var det iverksatt
utbedring av denne strekningen. Vi venter fortsatt.
Vi hadde håpet at deler av
strekningen (de mest uoversiktlige punktene) kunne blitt utbedret.
Det er små tiltak som skal til
for at veien kan hastighets reguleres til 50 km. I dag er der ikke
hastighetsbegrensning, da vegvesenets argument har vært at veien er i for
dårlig stand til å kunne skiltes med 50 km/t.
Ca. 0,8 km fra kryss mot Hope,
retning Gjeving. (Ved Lia)
Ca. 1,3km fra kryss mot Hope Retning Gjeving. (Støle)
Ca. 1,4km fra kryss mot Hope, retning Gjeving. (Ved kryss Hofsdalveien)
Ca. 1,6 km fra kryss mot Hope, retning Gjeving. (Sving før Igletjenn)
Ca. 1,9km fra kryss mot Hope Retning Gjeving. (mellom Igletjenn og
Robberstjenn)
Ca. 2,3km fra kryss mot Hope Retning Gjeving. (Gullspettvann på venstra
side)
Pkt.5 Skilting og
fartsbegrensning på kommunale veier.
Rommundstadsveien og Strømslandsveien
må farts begrenses til 30 km/t.
Smale
uoversiktlige strekninger kombinert med barn som leker, burde være god nok
grunn til dette.
I tillegg farlige og
uoversiktlige utkjøringer langs disse veiene.
I
tillegg burde her vært skiltet med Opplysningsskiltet «gatetun».
Vi vil samtidig nevne at vi er
veldig godt fornøyd med vedlikeholdet som gjøres. Spesielt på disse smale
veiene med mye vegetasjon. Vedlikeholdsgjengen i kommunen har vært flinke til å
kantklippe, noe som gjør det bedrer forholdene for trafikantene.
Vennlig hilsen
For Laget Vel.
Lise Besserudhagen Jens
Hagane Harry
Stiansen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar